Assalamualaikum. Blog ini direka khas untuk subjek KPS 3014 (Pengurusan dan Pembelajaran).Semoga apa yang dipaparkan didalam blog ini membantu kita semua untuk menimba ilmu. Selamat membaca :)
Wednesday, December 5, 2018
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Menurut kamus dewan, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengarajan dan pengawalan pengelolaan, penyelenggaran. Dengan kata lain, pengurusan boleh didefinisikan sebgai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan, pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan.Secara umumnya, perkataan “Budaya”, yang berasal daripada bahasa Sanskerta iaitu “buddhayah”, merujukan bentuk jamak atau buddhi(budi atau akal) yang diertikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Pengurusan pelbagai budaya merangkumi pengurusan yang melibatkan pelajar pelbagai budaya. Aspek pentadbiran, pengurusan bilik darjah, pendekatan kurikulum, strategi pengajaran serta bahan atau alatan dalam pengajaran haruslah diurus dengan teratur agar pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan pelbagai budaya ini dijalankan dengan baik tanpa sebarang keciciran. Menurut Saha (1997) pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri kaum. Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap (Azwani Ismail & Zahara Aziz, 2009).
Pada pendapat saya, pendidikan pelbagai budaya amat penting. Daripada pendidikan ini, pelajar dapat mengenali dengan lebih dekat akan kaum-kaum yang terdapat di negara kita disamping mempelajari akan budaya masing-masing. Dari sini, semangat perpaduan akan semakin kukuh dan persefahaman antara kaum dapat dielakkan. Di dalam Akta Pendidikan 1961 telah dinyatakan dengan jelas prinsip yang berkaitan dengan pendidikan pelbagai budaya khususnya menerusi Perkara (v), iaitu " ... sistem pendidikan itu menepati prinsip bahawa kanak-kanak dididik sejajar dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan budaya ... atas dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya etnikmasing-masing kaum yang ada dalam masyarakat majmuk di negara ini." (Azwani Ismail & Zahara Aziz, 2009). Oleh itu, artikel ini wajar dijadikan sebagai salah satu bahan rujukan dalam pengajaran dan pembelajaran terutamanya pendidikan pelbagai budaya agar pelajar generasi sekarang akan menjadi bakal pemimpin negara pada masa hadapan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment