Wednesday, December 5, 2018

MENGURUS PEMBELAJARAN

Pengurusan Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan.Harold Koontz,(1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan. Mary Parker Follet,(1995) seorang pelopor pengurusan klasik mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain.

Menurut perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah melalui dan bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber- sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai al- falah di dunia dan di akhirat.

Pembelajaran adalah merujuk kepada perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman -pengalaman berulang subjek dalam situasi tersebut. Secara umumnya, tajuk ini membicarakan secara ringkas akan konsep menguruskan pembelajaran yang berkesan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.

Pengurusan dari segi mengurus bilik darjah amat penting dalam memastikan sesuatu pembelajaran berkesan. Guru juga perlu merancang rancangan pengajaran dan pembelajaran dengan teratur agar tiada masalah yang timbul.

Pencahayaan yang cukup, kerusi dan meja mencukupi serta dalam keadaan yang baik serta pengudaraan yang bagus dapat memudahkan pelajar untuk menerima segala ajaran dengan tenang. Guru juga dapat mencapai objektif pengajaran hasil daripada penerimaan murid melalui pengajaran beliau. Oleh itu, kemahiran mengurus pembelajaran perlu dikuasai oleh guru agar alam pembelajaran yang akan ditempuhi oleh pelajar dapat memberi hasil yang terbaik disamping pengajaran yang diterima berkesan.

No comments:

Post a Comment